Semesterparadiset nr 1 eller hur var det nu?

Jo, sa antligen var man har. Inte bara i asien, utan i kara alskade Thailand. Detta underbara land av vackra ororda strander, fantastiska vanliga manniskor, god mat, billiga klader & mycket mycket mer. Min karlek till detta land ar STOR. Men nagonting har hant. Det ar inte som forut har. Nog for att jag an sa lange hallt mej nara de stora turiststraken, men det har man kunnat tidigare. Phi Phi blev mitt forsta mote med Thailand denna gang och det var ett skrackfyllt mote vill jag lova. Stiger av farjan i byn och mots av  thailandare som snackar svenska. Varenda turist vi moter pa gatan ar svensk! Jag ar fullt installd pa att Phi Phi ska ha ett nytt utseende an nar jag var har forut, ett ar innan tsunamin, men nej, har ser ungefar precis likadant ut som sist. Hur ar det mojligt? Vartenda spar ar borta och det inte bara pa Phi Phi utan runtom i Phuket, Krabi och  Phagna. Sa stor forodelse och allt ar aterstallt. Kanns nastan lite kusligt att alla spar av en sadan forodelse, som forstort sa manga manniskors liv, bara ar bortsopade, som om ingenting skulle hant, bara for att turisterna ska kanna sig bekvama. Markligt.
Phi Phi var skrack, med  ackligt manga svenska ungdomar. By default pratade man svenska med manniskor man motte. Far sen till Railay i Krabi. Dar ar det vackert fortfarande men sa otroligt mycket ar i gorningen, massiva hotellkomplex har tillkommit och fler ar pa god vag. Det ar trangt pa Railay, snart fullt.

Khao Lanta har man ju oxa hort talas om, manga som aker dit. Jo men det kan ju va trevligt tankte vi, de kollar vi.   En trakig by som kantar en relativt stor vag. Langs med stranden breder resorten upp sig efter varandra. Varsta svenne-turist-jag-aker-ner-i-tva-veckor-och-stannar-bara-pa-mitt-hotell-hela-tiden-och-gud-vad-thailand-ar-vackert-och-annorlunda......
En dag i Patong var nog. Skulle gora lite shopping efter att ha legat pa stranden hela dagen och vad mots man av, jo thailandare som talar FLYTANDE svenska. Kunde inte ens rakna alla svenska restauranger.  Ok for att jag varit valdigt glad for mina tva IKEA-besok i australien, men det ar val for attsingen lite skillnad pa att vara borta i 6 manader och att vara pa charter i tva veckor!!!!! Jag blir sa forbannad!!! Varfor bemodar sig svenska folket ens med att aka utomland, det ar val anda battre att stanna hemma om man anda bara ska halla pa att ata svensk mat och nsacka svenska med thailandarna. I Patong var det dock ett par italienare framfor oss under dagen. De ar ju inte direkt battre dem, de forsoker snacka italienska med stackars oforstaende solstols-forsaljaren. Kom Igen!  Nej, hujeda mej, nu blev jag bitter igen. Men det ar inte skoj nar man moter fler svenskar an thailandare i Thailand. Det bor ju faktiskt anda 63 miljoner har och i Sverige bor det ju bara runt 9 miljoner. Finns det verkligen kvar nagra svenskar dar hemma???

Var for en liten stund sedan inne pa min nyfodda lilla slakting hemsida. Min kara kusin Pernilla och hennes man Peter fick pa skottdagen en liten Elsa.  Blev helt rord av att titta pa bilderna av detta lilla manniskorknyte. kanske kanns det lite mer for att Pernilla faktiskt ar lika gammal som jag. Eller helt arligt ar ju faktiskt jag aningen aldre, typ 4 manader och 7 dagar aldre. Det borde ju betyda att det nu ar dax for mej snart. Valdigt snart om man oxa har i atanke att Min alskade Pyttan oxa ska bli mamma! Ja, egentligen vill jag bara skrika ut det till hela varlden, men det far racka med min blogg. Jag far ju beratta nu och da vill jag ju att alla ska veta! Men i alla fall, det kanns sa otroligt, javla, enormt, mega, bauta-stort med barn. Borjar kanna att jag vill oxa. Min karlek for barn ar ju lite tveksam bara, gillar de som gillar mej, vilka ar typ Ella & Anton. Resten gillar inte mej och da gillar inte jag dem. Men jag ser ljuset i slutet av elaka-barn-tunneln.

Har idag vinkat hejda till Camilla & mange som varit har i tva veckor hos oss. Tva harliga veckor. Aven om vi har varit pa de platser som jag nu beskrivit som mindre angenama sa har vi haft det sa mysigt! Vi tog oss bort fran Phi Phi-vimlet till en liten stand dar vattnet var otroligt och vi sag hajar nar vi var ute & snorklade (vilket var jakligt tufft bara det), Railay var lugnt och skont och reaggemysigt  vid utkanten dit Sara tog oss till enkla bambu-hyddor. Khao Lak hade en enormt lang strand dar vi strosade och fann lugnet. khao Lak forde oss oxa till Ko Similian, som hade underbart klart snorklingsvatten. 30-40 meters sikt var ingen overdrift av reklamen.

Imorron ska vi ater bli team sweden. Har varit atskilda fran Linda & Nisse alltfor lange, men imorron ses vi igen, pa koh phagnan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0